To άγχος μαθηματικών και βασικές αριθμητικές δεξιοτήτες στα παιδιά Δημοτικού
Το άγχος των μαθηματικών (MA) αποτελεί ένα από τα βασικά ψυχολογικά εμπόδια που επηρεάζουν τη μαθηματική επίδοση των παιδιών. Ειδικότερα, η επίδραση του MA σε μικρά παιδιά δεν έχει μελετηθεί εκτενώς, παρόλο που η εκδήλωση αρνητικών συναισθημάτων και άγχους απέναντι στα μαθηματικά μπορεί να εμφανιστεί ήδη από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Ορισμός του άγχους των μαθηματικών
Το άγχος των μαθηματικών ορίζεται ως το συναίσθημα έντασης και φόβου που προκαλείται από τη χρήση αριθμών και την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι το άγχος αυτό εμφανίζεται όχι μόνο κατά τη διάρκεια εξετάσεων, αλλά και σε καθημερινές μαθηματικές δραστηριότητες, όπως τα μαθήματα και η επίλυση ασκήσεων στο σπίτι.
Στόχοι της μελέτης
Η παρούσα έρευνα στοχεύει να διερευνήσει την ύπαρξη και τη φύση του άγχους των μαθηματικών σε παιδιά δημοτικού, καθώς και τη σχέση του με τις βασικές αριθμητικές δεξιότητες. Συγκεκριμένα, εξετάζονται δύο πτυχές του άγχους των μαθηματικών: το άγχος που σχετίζεται με αποτυχία και το άγχος σε καταστάσεις σχετικές με τα μαθηματικά.
Δείγμα και μεθοδολογία
Στη μελέτη συμμετείχαν 1327 παιδιά από τη Φινλανδία, ηλικίας από 8 έως 11 ετών. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν για το επίπεδο του άγχους που βιώνουν όταν ασχολούνται με τα μαθηματικά, καθώς και για τις βασικές αριθμητικές τους δεξιότητες μέσα από ειδικά σχεδιασμένα τεστ.
Αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι το άγχος σε καταστάσεις σχετικές με τα μαθηματικά έχει ισχυρότερη συσχέτιση με την αριθμητική ευχέρεια των παιδιών σε σύγκριση με το άγχος αποτυχίας. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά που αισθάνονται ένταση όταν συμμετέχουν σε μαθήματα ή ασκήσεις μαθηματικών έχουν συνήθως χαμηλότερη επίδοση σε βασικές αριθμητικές δεξιότητες.
Τα ευρήματα της μελέτης υποδεικνύουν ότι το άγχος των μαθηματικών θα πρέπει να ανιχνεύεται και να αντιμετωπίζεται από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η ενίσχυση των θετικών συναισθημάτων απέναντι στα μαθηματικά μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη των βασικών αριθμητικών δεξιοτήτων.
Βιβλιογραφία
- Ashcraft, M. H., & Kirk, E. P. (2001). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of Experimental Psychology: General, 130(2), 224.
- Dowker, A. (2005). Individual differences in arithmetic: Implications for psychology, neuroscience, and education. Psychology Press.
- Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
- Sorvo, R., Koponen, T., Viholainen, H., Aro, T., Räikkönen, E., Peura, P., Dowker, A., & Aro, M. (2017). Math anxiety and its relationship with basic arithmetic skills among primary school children. British Journal of Educational Psychology, in press.