Παιδαγωγικά,  Ψυχοθεραπεία,  Ψυχολογία

Ο ρόλος του συντονιστή ομάδας στη Συμβουλευτική

Ο συντονιστής ομάδας στην εκπαιδευτική συμβουλευτική έχει έναν κεντρικό ρόλο στη δημιουργία και διατήρηση ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος που προωθεί την αλληλεπίδραση, την ανάπτυξη εμπιστοσύνης, και τη συναισθηματική εμπλοκή των μελών της ομάδας.

Δεξιότητες του συντονιστή ομάδας

Ο συντονιστής ομάδας λειτουργεί ως διευκολυντής, προσπαθώντας να ενισχύσει την εμπιστοσύνη και την αποδοχή μεταξύ των μελών. Πρέπει να κατέχει δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης και να είναι ευαισθητοποιημένος ως προς τα συναισθήματα των μελών, δίχως να παραβιάζει τα προσωπικά τους όρια (Filippou & Karantana, 2006). Η μη επικριτική στάση, η ενεργητική υποστήριξη και η θετική ενίσχυση αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία για την αποτελεσματική λειτουργία μιας ομάδας (Kandylaki, 2010).

Ο συντονιστής πρέπει να είναι ανοικτός στην αλληλεπίδραση, τόσο στο συνειδητό όσο και στο ασυνείδητο επίπεδο, και να επιδεικνύει ευρηματικότητα στην αποφόρτιση συναισθηματικών εντάσεων (Moon, 1998). Επιπλέον, η αυτοαποκάλυψη του συντονιστή όταν γίνεται με σωστό τρόπο μπορεί να ενισχύσει τη σχέση εμπιστοσύνης με τα μέλη της ομάδας (Grotjahn, 1993).

Στάδια ανάπτυξης μιας ομάδας

Η ανάπτυξη μιας ομάδας διακρίνεται σε τρεις βασικές φάσεις:

Εισαγωγική φάση: Η φάση αυτή επικεντρώνεται στην προετοιμασία των μελών να ανοιχτούν συναισθηματικά και να εκφράσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

Φάση ανάπτυξης: Η πιο δημιουργική φάση της ομάδας, όπου τα μέλη εμβαθύνουν στις σχέσεις τους και προχωρούν σε ασφαλείς αλλαγές συμπεριφορών.

Φάση κλεισίματος: Σημαντική για την ολοκλήρωση κάθε συνάντησης, όπου τα μέλη μοιράζονται ανακαλύψεις για τον εαυτό τους και τα συναισθήματά τους.

Η συνεκτικότητα μιας ομάδας, σύμφωνα με τον Yalom (2006), είναι κρίσιμη, καθώς συμβάλλει στη διατήρηση του αισθήματος ότι τα μέλη ανήκουν στην ομάδα και εκτιμούν την αξία της.

Ο ρόλος του συντονιστή ομάδας είναι πολυδιάστατος και απαιτεί ποικίλες δεξιότητες που στηρίζονται στην ενεργή ακρόαση, τη συναισθηματική ενσυναίσθηση και την υποστήριξη των μελών. Οι φάσεις ανάπτυξης της ομάδας, σε συνδυασμό με τη βιωματική εκπαίδευση, προωθούν τη γνώση, την προσωπική ανάπτυξη και τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μελών της ομάδας.

Βιβλιογραφία

  • Filippou, & Karantana (2006). Δυναμική Ομάδας και Ο ρόλος του Συντονιστή.
  • Kandylaki, A. (2010). Η Θετική Ενίσχυση στην Ομαδική Συμβουλευτική.
  • Grotjahn, M. (1993). Η Αυτοαποκάλυψη στη Συμβουλευτική Ομάδας.
  • Moon, J. (1998). Ο Ρόλος του Συντονιστή στη Συναισθηματική Ανάπτυξη Ομάδας.
  • Yalom, I. D. (2006). Η Θεραπευτική Δύναμη των Ομάδων.