Παιδαγωγικά,  Ψυχολογία

Ο ρόλος των πατέρων στην πρώιμη γλωσσική ανάπτυξη

Η γλωσσική ανάπτυξη κατά την πρώιμη παιδική ηλικία είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Παραδοσιακά, η έρευνα για την απόκτηση γλώσσας στα παιδιά επικεντρώθηκε κυρίως στη μητρική συμβολή, δεδομένου ότι οι μητέρες συχνά θεωρούνται οι κύριοι φροντιστές. Ωστόσο, αυξανόμενα στοιχεία δείχνουν ότι οι πατέρες παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών τους, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα τρία κρίσιμα έτη της ζωής τους.

Τα τελευταία τριάντα χρόνια, το ενδιαφέρον για την συμβολή των πατέρων στην ανάπτυξη των παιδιών έχει αυξηθεί σημαντικά. Αυτή η αλλαγή οφείλεται στους εξελισσόμενους ρόλους των πατέρων, ιδίως λόγω της μεγαλύτερης συμμετοχής των γυναικών στην εργασία και της αναγνώρισης των διαφορετικών ρόλων που διαδραματίζουν οι πατέρες στην οικογένεια. Η συμμετοχή των πατέρων έχει προχωρήσει πέρα από τη διχοτόμηση της παρουσίας ή της απουσίας τους, καθώς πλέον η έρευνα εξετάζει με ποιον τρόπο οι πατέρες αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους και πώς αυτό επηρεάζει την κοινωνική, γνωστική και γλωσσική τους ανάπτυξη (Cabrera et al., 2000; Lamb & Tamis-LeMonda, 2004).

Η έρευνα δείχνει ότι το επίπεδο εκπαίδευσης των πατέρων επηρεάζει σημαντικά την γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών τους. Οι πατέρες με υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης τείνουν να συμμετέχουν περισσότερο σε δραστηριότητες φροντίδας, ενισχύοντας πλούσιες γλωσσικές αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά τους (Ahmeduzzaman & Roopnarine, 1992; Coley & Chase-Lansdale, 1999). Μια μελέτη των Pancsofar και Vernon-Feagans (2006) έδειξε ότι η χρήση ενός ποικίλου λεξιλογίου από τους πατέρες κατά τις αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά τους συνδέθηκε θετικά με τις μεταγενέστερες εκφραστικές γλωσσικές ικανότητες των παιδιών.

Οι αλληλεπιδράσεις πατέρα-παιδιού, ιδιαίτερα κατά την ανάγνωση βιβλίων, παρέχουν πολύτιμες ευκαιρίες για γλωσσική ανάπτυξη. Οι πατέρες συχνά χρησιμοποιούν ένα διαφορετικό γλωσσικό στυλ από τις μητέρες, το οποίο μπορεί να προκαλέσει τα παιδιά και να διεγείρει την ανάπτυξη προηγμένων γλωσσικών δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, οι Pancsofar και Vernon-Feagans (2006) απέδειξαν ότι οι πατέρες που χρησιμοποιούν ένα πιο ποικίλο λεξιλόγιο κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης βιβλίων συμβάλλουν μοναδικά στα γλωσσικά αποτελέσματα των παιδιών τους.

Η μελέτη των αλληλεπιδράσεων πατέρα-παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντική σε κοινότητες χαμηλού εισοδήματος και εθνοτικά διαφορετικές, όπου τα παιδιά συχνά αντιμετωπίζουν πρόσθετες αναπτυξιακές προκλήσεις. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για αναπτυξιακές καθυστερήσεις, συμπεριλαμβανομένων γλωσσικών ελλειμμάτων (Evans, 2004). Σε αυτούς τους τομείς, η εκπαίδευση των πατέρων και η ποιότητα της γλωσσικής εισροής τους αποτελούν κρίσιμους παράγοντες υποστήριξης της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών.

Οι πατέρες διαδραματίζουν έναν ουσιαστικό ρόλο στην προώθηση της πρώιμης γλωσσικής ανάπτυξης, ιδίως μέσω της εκπαιδευτικής εμπλοκής και των πλούσιων γλωσσικών αλληλεπιδράσεων. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη να λαμβάνονται υπόψη οι συμβολές των πατέρων, παράλληλα με τις μητέρες, στη διαμόρφωση της αναπτυξιακής πορείας των παιδιών, ιδίως σε κοινότητες χαμηλού εισοδήματος. Οι μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να συνεχίσουν να εξερευνούν τους μοναδικούς ρόλους που διαδραματίζουν οι πατέρες στη γλωσσική ανάπτυξη, λαμβάνοντας υπόψη ένα ευρύτερο φάσμα κοινωνικών και οικογενειακών δομών.

Βιβλιογραφία

Ahmeduzzaman, M., & Roopnarine, J. L. (1992). Sociodemographic factors, functioning style, social support, and fathers’ involvement with preschoolers in African-American families. Journal of Marriage and the Family, 54, 699-707.

Cabrera, N. J., Tamis-LeMonda, C. S., Bradley, R. H., Hofferth, S., & Lamb, M. E. (2000). Fatherhood in the Twenty-first Century. Child Development, 71, 127–136.

Coley, R. L., & Chase-Lansdale, P. L. (1999). Stability and change in paternal involvement among urban African American fathers. Journal of Family Psychology, 13(3), 416-435.

Evans, G. W. (2004). The environment of childhood poverty. American Psychologist, 59(2), 77–92.

Lamb, M. E., & Tamis-LeMonda, C. S. (2004). The role of the father: An introduction. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (pp. 1-31). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Pancsofar, N., & Vernon-Feagans, L. (2006). Mother and father language input to young children: Contributions to later language development. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(6), 571-587.