
Αποδομώντας τα Στερεότυπα
Τα στερεότυπα αποτελούν κεντρικό αντικείμενο μελέτης στην κοινωνική ψυχολογία, με πολλαπλές θεωρητικές προσεγγίσεις που επιχειρούν να εξηγήσουν τη διαμόρφωση και λειτουργία τους. Οι Hantzi (1997), Υφαντή (2006), Hogg & Vaughan (2010), και Leyens et al. (1994) παρέχουν σημαντική θεωρητική υποστήριξη στην κατανόηση των στερεοτύπων, ενώ παράλληλα αναλύουν τις επιπτώσεις τους στις διαπροσωπικές σχέσεις και την κοινωνική ταυτότητα.
Ορισμός και σχέση στερεοτύπων με προκατάληψη και διάκριση
Σύμφωνα με την Υφαντή (2006), τα στερεότυπα είναι γνωστικά εργαλεία που βοηθούν στην κατηγοριοποίηση του κοινωνικού περιβάλλοντος. Συνδέονται στενά με την προκατάληψη και τη διάκριση, καθώς συχνά αποτελούν το υπόβαθρο που οδηγεί σε αρνητικές συμπεριφορές απέναντι σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.
Θεωρητικές προσεγγίσεις για τα στερεότυπα
- Ψυχοδυναμική προσέγγιση: Η ψυχοδυναμική θεωρία, όπως παρουσιάζεται από την Υφαντή (2006) και τους Hogg & Vaughan (2010), υποστηρίζει ότι τα στερεότυπα πηγάζουν από εσωτερικές συγκρούσεις και ανασφάλειες, όπως η ανάγκη για αποδιοπομπαίους τράγους και η διατήρηση της αυτοεκτίμησης. Αυτή η προσέγγιση επικεντρώνεται στα ατομικά ψυχολογικά αίτια των στερεοτύπων.
- Κοινωνιοπολιτισμική προσέγγιση: Οι Hantzi (1997) και Leyens et al. (1994) προτείνουν ότι τα στερεότυπα είναι αποτέλεσμα κοινωνικών και πολιτισμικών δομών. Οι ερευνητές αυτοί εξετάζουν πώς τα στερεότυπα διαμορφώνονται σε συγκεκριμένα πολιτισμικά πλαίσια και πώς μεταδίδονται μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης και άλλων θεσμών κοινωνικοποίησης.
- Θεωρία Ρεαλιστικής σύγκρουσης: Η Υφαντή (2006) και οι Hogg & Vaughan (2010) παρουσιάζουν τη θεωρία της ρεαλιστικής σύγκρουσης, η οποία υποστηρίζει ότι τα στερεότυπα και οι διακρίσεις προκύπτουν όταν υπάρχουν συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ κοινωνικών ομάδων για περιορισμένους πόρους.
- Θεωρία Κοινωνικής ταυτότητας: Η θεωρία της κοινωνικής ταυτότητας (Tajfel, όπως αναφέρεται στην Υφαντή, 2006) επισημαίνει ότι τα στερεότυπα ενισχύουν την ομαδική διαφοροποίηση και βοηθούν στην εδραίωση θετικών διακρίσεων υπέρ της ενδοομάδας. Αυτό συμβάλλει στην κατανόηση της ανάγκης των ατόμων να διατηρήσουν θετική κοινωνική ταυτότητα.
- Κοινωνικογνωστική προσέγγιση: Αυτή η προσέγγιση (Υφαντή, 2006) επικεντρώνεται στις γνωστικές διαδικασίες που οδηγούν στη δημιουργία στερεοτύπων, όπως η υπεραπλούστευση και η εστίαση στις διαφορές μεταξύ των ομάδων. Τα στερεότυπα θεωρούνται αναπόφευκτα γνωστικά σχήματα που βοηθούν στην επεξεργασία των πληροφοριών.
- Θεωρία της Αυτοκατηγοριοποίησης: Η θεωρία αυτή (Turner et al., 1987, όπως αναφέρεται στην Hantzi, 1997) εξετάζει πώς οι άνθρωποι κατηγοριοποιούν τον εαυτό τους και τους άλλους σε κοινωνικές ομάδες, κάτι που επηρεάζει την αντίληψή τους για την ενδοομάδα και την εξωομάδα.
Κριτική σύνοψη των θεωρητικών προσεγγίσεων
Η κριτική στις θεωρητικές προσεγγίσεις εστιάζει στο γεγονός ότι οι πρώιμες θεωρίες, όπως η ψυχοδυναμική, παρέβλεπαν κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες, ενώ οι κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις ανέδειξαν τον ρόλο των κοινωνικών δομών στη διαμόρφωση των στερεοτύπων. Παράλληλα, η κοινωνικογνωστική προσέγγιση εισήγαγε την ιδέα ότι τα στερεότυπα δεν είναι παθολογικά, αλλά φυσιολογικά γνωστικά εργαλεία.
Βιβλιογραφία
- Hantzi, A. (1997). Continuity and change in theoretical approaches to stereotypes. Ψυχολογία, 4, 257-265.
- Υφαντή, Α. (2006). Κοινωνικά στερεότυπα και διαπροσωπικές σχέσεις. Στο Σ. Παπαστάμου, Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία, Τόμος Β (σελ. 225 – 257). Αθήνα: Πεδίο.
- Hogg, M.A., & Vaughan, G.M. (Ελληνική έκδοση, 2010), Κοινωνική Ψυχολογία, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Leyens, J-P., Yzerbyt, V., & Schadron, G. (1994). Stereotypes and social cognition. London: Sage.

