Παιδαγωγικά,  Ψυχολογία

Η μέθοδος Montessori

Η μέθοδος Montessori είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση που αναπτύχθηκε από την Dr. Maria Montessori, Ιταλίδα γιατρό και εκπαιδευτικό, στις αρχές του 20ου αιώνα. Βασίζεται στην αρχή ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν βρίσκονται σε ένα περιβάλλον που τους επιτρέπει να εξερευνούν και να ανακαλύπτουν πράγματα μόνα τους.

Η μέθοδος Montessori χαρακτηρίζεται από μια παιδοκεντρική προσέγγιση, όπου δίνεται στα παιδιά η ελευθερία να επιλέξουν τις δικές τους δραστηριότητες και να εργαστούν με τον δικό τους ρυθμό. Η τάξη έχει σχεδιαστεί για να είναι ένα προετοιμασμένο περιβάλλον, με υλικά και δραστηριότητες που επιλέγονται προσεκτικά για να ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.

Η μέθοδος Montessori βασίζεται στην ιδέα ότι τα παιδιά περνούν από συγκεκριμένα στάδια ανάπτυξης και ότι κάθε στάδιο απαιτεί διαφορετικούς τύπους μαθησιακών εμπειριών. Ο Δρ Montessori προσδιόρισε τέσσερα στάδια ανάπτυξης: το αισθητηριακό στάδιο (γέννηση έως την ηλικία των 6 ετών), την περίοδο των συγκεκριμένων επεμβάσεων (ηλικίες 6-12), την περίοδο των επίσημων επεμβάσεων (ηλικίες 12-18) και την περίοδο της εξειδικευμένης γνώσης ( ηλικίες 18-24).

Η μέθοδος Montessori δίνει έμφαση στην πρακτική μάθηση, με υλικά και δραστηριότητες που επιτρέπουν στα παιδιά να χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους για να εξερευνήσουν και να μάθουν. Ο δάσκαλος χρησιμεύει ως συντονιστής, καθοδηγώντας τα παιδιά σε νέες δραστηριότητες και βοηθώντας τα να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους.

Η μέθοδος Montessori επικεντρώνεται στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που ενθαρρύνει τα παιδιά να γίνουν ανεξάρτητοι μαθητές που είναι σε θέση να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά.

Αναφορές

  • American Montessori Society. (2021). What is Montessori education?
  • Association Montessori Internationale. (2021). Montessori: An overview.