Παιδαγωγικά,  Ψυχολογία

Πώς επηρεάζει το περιβάλλον την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού;

Η γλωσσική ανάπτυξη αποτελεί μία από τις πιο κρίσιμες πτυχές της πρώιμης παιδικής ηλικίας, παρέχοντας στα παιδιά τα εργαλεία για να επικοινωνούν, να μαθαίνουν και να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες. Κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών ζωής, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους μέσω της ομιλίας, ενώ η γλώσσα παίζει καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση των σκέψεων και των συναισθημάτων των άλλων. Αυτή η διαδικασία ανάπτυξης είναι σύνθετη και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως το οικολογικό περιβάλλον και η αλληλεπίδραση με ενήλικες και συνομηλίκους.

Η διαδικασία της γλωσσικής ανάπτυξης ξεκινά ήδη από τη γέννηση με το κλάμα, το οποίο μπορεί να θεωρηθεί ως μία πρώτη μορφή επικοινωνίας. Στη συνέχεια, το βρέφος αρχίζει να μπαμπαλίζει, να εκφράζει συναισθήματα μέσω της προσωδίας και να χρησιμοποιεί χειρονομίες. Γύρω στον πρώτο χρόνο της ζωής, τα παιδιά προφέρουν τις πρώτες λέξεις τους, οι οποίες συνήθως έχουν πολλαπλές σημασίες, ενώ στη συνέχεια, καθώς το λεξιλόγιο τους αυξάνεται, αρχίζουν να σχηματίζουν απλές προτάσεις.

Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το πώς τα παιδιά μαθαίνουν να μιλούν. Μια από τις πιο διάσημες θεωρίες είναι αυτή του Noam Chomsky, ο οποίος υποστηρίζει ότι η γλωσσική ανάπτυξη είναι έμφυτη και ότι τα παιδιά γεννιούνται με έναν μηχανισμό απόκτησης γλώσσας (Language Acquisition Device – LAD), που τους επιτρέπει να μαθαίνουν τις γραμματικές δομές της γλώσσας. Αντίθετα, οι συμπεριφοριστές, όπως ο John Watson, θεωρούν ότι η γλωσσική ανάπτυξη επηρεάζεται κυρίως από το περιβάλλον και τα ερεθίσματα που δέχονται τα παιδιά μέσω της μίμησης και της επιβράβευσης.

Ο ρόλος του περιβάλλοντος

Το οικολογικό περιβάλλον παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της γλώσσας. Η αλληλεπίδραση με ενήλικες και συνομηλίκους μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ταχύτητα και την ποιότητα της γλωσσικής ανάπτυξης. Οι ενήλικες που εμπλέκονται με τα παιδιά, όπως γονείς, δάσκαλοι και θεραπευτές, προσφέρουν σημαντικά ερεθίσματα, είτε μέσω της διόρθωσης είτε μέσω της επέκτασης των φράσεων των παιδιών. Ο διάλογος με συνομηλίκους παρέχει επίσης μία ισχυρή βάση για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, καθώς τα παιδιά μπορούν να συμμετέχουν σε επαναλαμβανόμενες αλληλεπιδράσεις.

Η επίδραση των συνομηλίκων

Η αλληλεπίδραση με συνομηλίκους έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντική για την γλωσσική ανάπτυξη. Έρευνες, όπως αυτή του Mushburn et al. (2009), έχουν δείξει ότι οι συνομήλικοι μπορούν να επηρεάσουν τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών, ειδικά σε σχολικά πλαίσια, όπου η αλληλεπίδραση είναι συχνή. Παρόλο που η επίδραση αυτή μπορεί να είναι μικρή, οι δεξιότητες των συνομηλίκων στο να εκφράζονται συνδέονται θετικά με την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών.

Η ανάπτυξη της γλώσσας σε παιδιά με αυτισμό

Η γλωσσική ανάπτυξη στα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω των μοναδικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν αυτά τα παιδιά στην επικοινωνία. Συχνά, τα πρώτα λόγια καθυστερούν, και τα παιδιά με αυτισμό αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση και χρήση της γλώσσας, ιδιαίτερα όσον αφορά την πραγματολογική χρήση της. Η κατανόηση των διαδικασιών ανάπτυξης της γλώσσας σε παιδιά με αυτισμό είναι σημαντική τόσο για θεωρητικούς λόγους όσο και για την ανάπτυξη αποτελεσματικών παρεμβάσεων.

Η γλωσσική ανάπτυξη στα πρώτα χρόνια της ζωής είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο που επηρεάζεται από την έμφυτη ικανότητα του παιδιού, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει και τις αλληλεπιδράσεις του με άλλους. Οι διάφορες θεωρίες για τη γλωσσική ανάπτυξη προσφέρουν διαφορετικές οπτικές γωνίες, αλλά καμία δεν έχει καταφέρει να δώσει μια πλήρη εξήγηση για όλες τις πτυχές αυτού του φαινομένου. Η κατανόηση της σχέσης μεταξύ γλώσσας και οικολογικού περιβάλλοντος αποτελεί βασικό πεδίο για την προώθηση της γλωσσικής ανάπτυξης στα παιδιά.

Βιβλιογραφία

  • Chomsky, N. (1975, 1991). Reflections on Language. MIT Press.
  • Cooter, R., & Reutzel, D. (2004). Teaching Children to Read: The Teacher Makes the Difference. Pearson.
  • Mushburn, C., et al. (2009). Peer effects on children’s language achievement in preschool settings. Journal of Educational Psychology, 101(3), 432-444.
  • Zacharostylianaki, E. (2020). PS2020 Language Development Lecture.