Ο εγωκεντρισμός των παιδιών σύμφωνα με τον Piaget
Ο εγωκεντρισμός αποτελεί μια κεντρική έννοια στη θεωρία της γνωστικής ανάπτυξης του Jean Piaget, η οποία αναφέρεται στη δυσκολία των παιδιών να κατανοήσουν τις απόψεις των άλλων ανθρώπων κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων σταδίων της ανάπτυξής τους.
Ο Piaget εισήγαγε την έννοια του εγωκεντρισμού στα πρώιμα έργα του για να περιγράψει τη δυσκολία των μικρών παιδιών να δουν τον κόσμο από τη σκοπιά των άλλων. Αν και ο όρος αυτός αρχικά συνδέθηκε με τις θεωρίες της ψυχανάλυσης, σύντομα εξελίχθηκε και απομακρύνθηκε από τη φροϋδική θεώρηση, προκειμένου να περιγράψει τη διαδικασία αποεπίκεντρωσης που παρατηρείται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης.
Πολλές κριτικές επισημαίνουν ότι ο Piaget υπερεκτίμησε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στην κατανόηση των άλλων απόψεων. Μελέτες έδειξαν ότι τα παιδιά επιδεικνύουν δεξιότητες λήψης προοπτικής πολύ νωρίτερα από ό,τι πρότεινε ο Piaget, γεγονός που οδήγησε στην επανεξέταση της έννοιας του εγωκεντρισμού.
Μέσα από τη συνεχή έρευνα, ο Piaget αναγνώρισε ότι ο εγωκεντρισμός δεν αποτελεί ένα ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ του αυτιστικού και του λογικού τρόπου σκέψης, αλλά ένα φαινόμενο που επανεμφανίζεται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης. Αυτή η αλλαγή προήλθε από την παρατήρηση της ανάπτυξης των βρεφών και την έννοια της αποεπίκεντρωσης, η οποία περιλαμβάνει τόσο γνωστικά όσο και συναισθηματικά στοιχεία.
Η έννοια του εγωκεντρισμού υπήρξε μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και πολυσυζητημένες πτυχές της θεωρίας του Piaget. Αν και η θεωρία δέχτηκε σημαντική κριτική, η επανεξέταση και αναθεώρηση των απόψεών του συνέβαλε στην εμβάθυνση της κατανόησης της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών.
Βιβλιογραφία
- Kesselring, T., & Müller, U. (2011). The concept of egocentrism in the context of Piaget’s theory. New Ideas in Psychology, 29(3), 327-345.