
Η προσφορά του παραμυθιού
Τα παραμύθια προσφέρουν μια πλούσια πηγή εμπειριών και γνώσεων, συμβάλλοντας σημαντικά στην προσωπική ανάπτυξη, την εκπαίδευση, την αγωγή, την κοινωνική συμπεριφορά και τη συναισθηματική ωρίμανση του παιδιού. Μέσω της συναισθηματικής ωρίμανσης, τα παραμύθια εμπλουτίζουν και ενδυναμώνουν τον ψυχικό κόσμο του παιδιού, προσφέροντας ταυτόχρονα μια δυνατότητα για ταυτίσεις με στοιχεία και χαρακτήρες, και επιτρέποντας την ασυνείδητη διαχείριση και έκφραση συναισθημάτων. Αντιμετωπίζονται δύσκολα θέματα όπως ο θάνατος και ο χωρισμός με ευαισθησία, ενώ παράλληλα το παιδί ενθαρρύνεται να δοκιμάσει και να δαμάσει χαοτικές πιέσεις του ασυνειδήτου.
Στο πεδίο της κοινωνικής συμπεριφοράς, τα παραμύθια διδάσκουν την αξία της αρετής, της αλληλεγγύης, της συμπαράστασης και της αλληλοβοήθειας, ενισχύοντας την κοινωνική ζωή και συμβάλλοντας στην κοινωνικοποίηση του παιδιού. Επιπλέον, τα παραμύθια βοηθούν στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και στην καλλιέργεια του σεβασμού προς τους γονείς και τις οικογενειακές αξίες.
Στον τομέα της προσωπικής ανάπτυξης και ευχαρίστησης, τα παραμύθια προσφέρουν απρόοπτες λύσεις και ενθαρρύνουν την αντιμετώπιση προσωπικών προβλημάτων, βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν ένα αίσθημα αισιοδοξίας και πίστης στις δυνάμεις τους. Η εκτίμηση στην αξία της οικογένειας και η ανάπτυξη της φαντασίας είναι άλλα σημαντικά οφέλη που προσφέρουν τα παραμύθια.
Στην κατηγορία της καλλιέργειας στάσεων και δεξιοτήτων, τα παραμύθια διδάσκουν την αξία της δουλειάς, του προγραμματισμού και των υγιών συνηθειών. Ενισχύουν την κριτική και δημιουργική σκέψη, βοηθούν στην ανάπτυξη συστήματος αυτοάμυνας και βελτιώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες.
Τέλος, στο πεδίο της απόκτησης γνώσεων, τα παραμύθια αποτελούν έναν αβίαστο τρόπο για την εκμάθηση νέων πληροφοριών, συμβάλλοντας στην γλωσσική ανάπτυξη, την βελτίωση του γραπτού λόγου και την εύκολη μετάβαση από το παραμύθι στην λογοτεχνία. Μέσα από τις πολλαπλές παραλλαγές τους, τα παραμύθια προσφέρουν λύσεις σε αδιέξοδα και ενθαρρύνουν την εξαγωγή συμπερασμάτων, διδάσκοντας τα παιδιά εμμέσως και ενισχύοντας την ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν προκλήσεις.
Βιβλιογραφία
- Bettelheim, B. (1976). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Knopf.
- Zipes, J. (2006). Fairy Tales and the Art of Subversion. Routledge.
- Tatar, M. (2002). The Hard Facts of the Grimms’ Fairy Tales. Princeton University Press.
- Propp, V. (1968). Morphology of the Folktale. University of Texas Press.
- Warner, M. (1995). From the Beast to the Blonde: On Fairy Tales and Their Tellers. Farrar, Straus and Giroux.
- Bettelheim, B. (1989). Children’s Books and Their Effects. Vintage.
- Hunt, P. (1994). An Introduction to Children’s Literature. Oxford University Press.

