
Η Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη στη μέση παιδική ηλικία
Η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς της συνολικής ανάπτυξης του παιδιού, ιδιαίτερα κατά τη μέση παιδική ηλικία, όπου οι σχέσεις με τους συνομηλίκους και η δυναμική της οικογένειας παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Φιλία και συνομήλικοι
Η φιλία στη σχολική ηλικία παίζει έναν όλο και πιο σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της κοινωνικής συμπεριφοράς του παιδιού. Οι φίλοι προσφέρουν συναισθηματική υποστήριξη, συντροφικότητα, και βοηθούν στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη. Σύμφωνα με τη θεωρία του Selman (1981), η φιλία εξελίσσεται σε διάφορα στάδια, από τις σχέσεις που βασίζονται σε φυσικούς παράγοντες σε μικρότερες ηλικίες, μέχρι τις σταθερές και διαρκείς σχέσεις με συναισθηματική εγγύτητα κατά την προεφηβεία.
Οι ομάδες των συνομηλίκων
Οι ομάδες συνομηλίκων αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Οι ομάδες αυτές δημιουργούνται βάσει κοινών ενδιαφερόντων και στόχων και διαμορφώνουν κανόνες και ιεραρχίες. Η πίεση των συνομηλίκων είναι έντονη στην προεφηβεία και μπορεί να έχει είτε θετική είτε αρνητική επίδραση στη συμπεριφορά και τη λήψη αποφάσεων των παιδιών.
Σχέσεις με τους γονείς
Κατά τη μέση παιδική ηλικία, παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές στις σχέσεις των παιδιών με τους γονείς τους. Οι γονείς αρχίζουν να μοιράζονται τον έλεγχο με τα παιδιά, με τη λεγόμενη συν-ρύθμιση, όπου η ευθύνη για τη συμπεριφορά μοιράζεται ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Αυτή η αλλαγή ενθαρρύνει την ανάπτυξη της αυτορρύθμισης, σημαντική για την ανεξαρτησία και την υπευθυνότητα των παιδιών.
Η μέση παιδική ηλικία είναι μια περίοδος κρίσιμης κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης, με τις φιλίες, τις σχέσεις με τους συνομηλίκους και την οικογενειακή δυναμική να διαμορφώνουν την προσωπικότητα και τις δεξιότητες των παιδιών. Η κατανόηση αυτών των στοιχείων μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των εκπαιδευτικών και ψυχολογικών παρεμβάσεων για τη στήριξη των παιδιών σε αυτή την κρίσιμη περίοδο της ζωής τους.
Βιβλιογραφία
- Craig, J., & Baucum, D. (2007). Η Ανάπτυξη του Ανθρώπου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
- Feldman, R. S. (2009). Εξελικτική Ψυχολογία: Δια Βίου Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Cole, M., & Cole, S. (2001). Η Ανάπτυξη των Παιδιών. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
- Kουγιουμουτζάκης, Γ. (Επιμ.) (1995). Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

